אוהד רון

רומניה באוגוסט 31.8.2018

חיפשנו לאן לטייל בקיץ - אנחנו זוג עם ילד בן שנתיים, ועוד אחד בדרך. לאחר התלבטויות רבות, החלטנו לנסוע לשבועיים לרומניה. נסענו מאמצע אוגוסט ועד סופו. היה כיף ומוצלח - המדינה יפה, נעימה, ויש הרבה מה לראות. בפוסט הזה אספר על הטיול שלנו ואיך תכננתי אותו - ואולי זה יעזור לאחרים לתכנן טיול דומה.

חשוב לציין שזהו לא מדריך לרומניה - זו רק החוויה הרומנית מהזווית הצרה שלנו. פספסנו בודאות המון דברים מעניינים וחשובים פשוט כי היה לנו חשוב יותר לטייל בנחת. ממליץ בחום לעיין במקורות אחרים בשביל להבין יותר טוב מה יש לראות. אני נעזרתי מאוד בכמה פוסטים מעולים שמצאתי ברשת (פוסט מ-2013, רומניה עם ילדים מ״מסע אחר״, הפוסט הזה של קטי רוטמן, והפוסט הזה מ״משא למסע״). קניתי גם את הספר של Lonely Planet לרומניה ובולגריה ולמרות שהוא לא היה הכרחי הוא היה מוצלח בשביל הרקע הכללי.

נוף מהטראנספגראשן

בתכנון הטיול, חשבנו קודם כל מה חשוב לנו:

כללי על הטיול - לוגיסטיקה

איירבנב - רוב הטיול התבסס על קיומו של השירות הנפלא הזה. עברנו בין חמישה בתים שונים, שלושה מהם ענו על צרכינו באופן מספק ושניים מהם היו מדהימים לגמרי (אחד ב-Talmiciu ואחד ב-Jurilovca). כשמזמינים, הדבר הכי קריטי הוא להסתכל על ביקורות של אורחים קודמים. מומלץ גם להסתכל על מדיניות הביטולים - יש מקומות שאפשר לבטל אפילו עד 24 שעות לפני ההגעה. בממוצע שילמנו 85$ ללילה.

חברת תעופה - טסנו עם Wizz, והכרטיסים עלו לנו 400$ לכל אחד כולל כל התוספות הנדרשות בטיסות לואו-קוסט - מזוודות, Priority בשביל להמנע מבעיות משקל מזוודה, וכו׳. הכל הלך די חלק. חשוב לקרוא את כל האותיות הקטנות בתנאים של הטיסה: אם למשל מפספסים את זה שצריך לעשות צ׳ק-אין באינטרנט, צ׳ק-אין בשדה התעופה עולה עוד כ-20$ לנוסע. משהו שגיליתי בדיעבד ואולי היה יכול לעזור - יש טיסות ישירות ל-Sibiu מתל אביב. שווה גם להוריד את האפליקציה של Wizz לטלפון.

רכב - בשל המלצות רבות שכרנו ב-Autonom. המשרדים שלהם נמצאים בטרמינל שדה התעופה בבוקרשט ומשם הם מסיעים בשאטל למגרש החניה שלהם (חמש דקות). השירות שלהם נוח ומסודר - היה זריז ולא נתקלנו בשום בעיה. לקחנו אוטו קלאס C (סיאט טולדו) - הוא היה מעולה וחדש לגמרי, והספיק לשלושה אנשים, מזוודה גדולה, שתי טרולי, עגלת תינוק ועוד היה מקום לנשום. כיסא תינוק הזמנו מראש (בתוספת תשלום). קצת מצ׳ומק ולא משהו שהייתי קונה באופן פרטי בארץ אבל היה מספיק נוח לקליינט הראשי. הכל עלה בערך 800$ לכל השבועיים כולל הביטוח של החברה.

ניווט - השתמשתי ב-Google Maps שעבד מצוין וגם סיפק המלצות מוצלחות לאטרקציות ומקומות לאכול. מה שכן - הוא די שתה לי את החבילת גלישה - 3 ג׳יגה הספיק בקושי לשבועיים וזה בשימוש ספרטני ביותר בטלפון שלא באיזור ויי-פיי. אפשר להוריד חלק מהמפות לטלפון וזה יכול מאוד לעזור. הייתה קליטה סלולרית טובה ב-98% מהמקומות.

כביש אגרה - יש כביש אגרה אחד ברומניה, והוא הכביש המהיר בין בוקרשט לקונסטנצה. אפשר לשלם על הנסיעה בו בתחנות הדלק (גם רטרואקטיבית, 24 שעות אחרי). צריך להביא את רשיון הרכב לדלפק וזה עולה 13 ליי לכיוון.

דלק - דלק ברומניה עולה טיפה פחות מבישראל. בתחנות הדלק נתקלנו כמה פעמים בתור מטורף בגלל שיטת התדלוק - קודם ממלאים, ואז הולכים לחנות הנוחות שבתחנה לשלם על הדלק. אפשר לשלם באשראי אבל אין שירות עצמי.

ספוטיפיי - הילד הספציפי שלנו מוכן לשבת באוטו בסבבה כל עוד דואגים לו לאספקה תדירה של מזון ומשמיעים לו מוסיקה. עשיתי פלייליסט של כ-90 שירים בעברית (רובם שירי ילדים) ששמענו בשאפל כ-750 פעם. לטובת אריכות ימים של חבילת הגלישה אפשר להוריד את הפלייליסט למכשיר.

כללי על רומניה

תשתיות דרכים - בכל המדריכים שקראתי היה כתוב שהכבישים נוראיים. הופתעתי לטובה - המצב בסך הכל בסדר. אנשים נוסעים קצת מהר ועוקפים במקומות יחסית מסוכנים, אבל הרגשתי בטוח לפחות כמו בנהיגה בישראל. הנהגים (והעגלונים) סבלניים ואדיבים - לא נצמדים ולא מצפצפים. בדרך לנתב״ג היה יותר מלחיץ מאשר בכל 1800 הק״מ שנהגתי בטיול.

סופרמרקט - יש אחלה סופרמרקטים - זולים, נעימים וגדולים. כיף כשלעצמו. אנחנו הצטיידנו בסניפים של Lidl, Kaufland, Penny Market, Mega Image ועל כולם אני יכול להמליץ.

מסעדות - הרמה משתנה כמו בכל מקום. השתמשנו בגוגל להמלצות. לרוב זמני ההמתנה ארוכים והשירות זמין פחות מהנהוג בשאר המקומות שהייתי בהם בעולם. לחכות 45 דקות לאוכל מרגע ההזמנה זה די רגיל. האוכל טעים בדרך כלל אבל לא אכלנו באף מסעדה שאני יכול להגיד ששווה להגיע אליה במיוחד. האוכל הכי טוב שאכלנו היה אוכל ביתי בשניים מהאיירבנב שהיינו בהם - והוא היה פשוט מעולה בכל מובן שהוא. טעים, טרי ומעניין.

המסלול שלנו

החלק ברומניה בו טיילנו והנתיב שלנו, בגדול

אחרי נחיתה בבוקרשט, ישנו בלילה הראשון בכפר די נידח - Cosesti. האזור לא מתויר כמעט בכלל, ואין המון מה לעשות. יש את ה ״טירה המקורית של דרקולה״ בסביבה אליה לא יצאנו להגיע, ואת העיירה Curtea de Argeș בה כן ביקרנו - עיירה נחמדה עם מנזר וכנסיה עתיקים יפים ורחוב ראשי נחמד ונעים. מי שרוצה לעשות את הטראנספגראשן יגיע לכאן בהתחלה או בסוף - וזה מקום ראוי בהחלט לעצירה.

חצר הבית שלנו ב-Cosesti

מאזור Cosesti הגענו גם לעיר Pitesti - לא היה לנו זמן לרצון להעמיק בה, אבל כן נהנו מהפארק העירוני שלה שסיפק לנו שירותי רכבת ילדים ושיט בסירת משוטים.

משם המשכנו צפונה דרך הטראנספגראשן - דרך פתלתלה שנחשבת מהדרכים היפות בעולם והיא אכן מאוד מאוד יפה וכיפית לנהיגה. נסענו בשבת - לא מיטבי כי יש די הרבה פקקים ועצירות אז עדיף לתכנן לאמצע השבוע. עצרנו בדרך באגם Vidraru ועשינו שיט קצר של כ-20 דקות בסירה, המשכנו אל מפל Balea ולפני הירידה למטה עצרנו לתצפית בערך כאן. יש עוד אגם למעלה (Balea) שאמור להיות שווה ביקור. להצטייד בסבלנות ומזון.

הטראנספגראשן

את שני הלילות הבאים עשינו ב-Talmiciu, פרבר של Sibiu. ישנו בחווה משפחתית מדהימה.

משם הקדשנו יום אחד ל-Sibiu - עיר אירופאית נעימה ויפה. יש הרבה מבנים עתיקים ומרשימים ועדיין לא המון חנויות מזכרות. רחוב ראשי יפה וקפה מוצלח.

Sibiu

אחר כך המשכנו מזרחה. עצרנו בטירה המפורסמת של דרקולה ב-Bran. זה אחד האתרים המרכזיים ברומניה אבל החוויה שלנו הייתה עמידה מטורפת בתור לפני כניסה לטירה שהייתה נחמדה לכל היותר ועמוסת אנשים בקטע מוגזם. אם ריק שם מאיזשהי סיבה זה יכול להית נחמד, אבל אנחנו לא התרשמנו במיוחד.

מבצר Bran

אח״כ הגענו ל-Sinaia בה שהינו ארבעה לילות. עיירה מתוירת מאוד, שהיתרון המרכזי שלה הוא קרבה לרכס הקרפטים, ושמורת Bucegi. אנחנו נהננו במיוחד מהרכבל המטורף (TeleGondola) שעולה עד לגובה 2000 מטר - שם יש נוף משוגע ואפשר לעשות הרבה מסלולי הליכה יפים מאוד. עלינו עד למעלה וירדנו את חצי הדרך למטה עד תחנת ה-1400 ומשם ירדנו חזרה ברכבל. אם יש זמן ויכולת אפשר לבלות שם כמה ימים בכיף בשוטטות על הרכס.

Sinaia - Telegondola

בעיר יש גם את ארמון Peles - נראה יפה ומבטיח, אבל שעה וחצי בתור שברו אותנו. גם אם לא נכנסים - הארמון מבחוץ והגינה שלו יפים גם הם.

מ-Sinaia נסענו גם לעיר Brasov - זה קרוב אבל הנסיעה איטית מאוד וזה יכול לקחת גם יותר משעה. העיר עצמה נחמדה, נראה שיש הרבה מה לראות. עלינו ברכבל למעלה לאיפה שיש את השלט עם שם העיר הוליווד-סטייל. גם משם נראה שאפשר לעשות טיולים רגליים נחמדים למיטבי לכת, כמו למשל לרדת ברגל חזרה לעיר במקום ברכבל.

Brasov במבט מלמעלה

מ-Sinaia המשכנו בנסיעה מכובדת של כ-4 וחצי שעות אל אזור הדלתא של הדנובה. התיישבנו בכפר דייגים קטן ושכוח אל שנקרא Jurilovca בחוות איירבנב מעולה. ישנו שם שלושה לילות. אכלנו כל יום ארוחת ערב ביתית מדגים שנתפסו בבוקר וירקות שנקטפו בצהריים.

ביום הראשון שטנו בסירה (20 דקות) אל חוף נחמד שנקרא Gura Portiței בו שכשכנו מעט, ואחה״צ עשינו מסלול רגלי קל על מצוק עם מבצר נטוש שצופה על כל האזור (Argamum).

ביום השני נסענו ל-Tulcea. הזמנו מראש סיור של יום שלם בספארי סירה בדלתא של הדנובה. צריך להערך בהתאם - יושבים יום שלם בסירה בשמש הקופחת, אבל החוויה מומלצת מאוד. זו שמורת טבע במצב מדהים שאפשר לראות בה הרבה מאוד דברים שפשוט אי אפשר להעביר בתמונה. אינספור ציפורים וצמחים במקום המחיה הטבעי שלהם. עשינו גם סיור בכפר דייגים רחוק שנקרא Letea, ובשמורת יער הקרובה אליו בה צפינו ממרחק של כמה מטרים בשבט של סוסי פרא.

מראה לא מייצג של הדלתא של הדנובה

באופן כללי כל אזור הדנובה היה מוצלח מאוד - הגישה והתשתיות קצת פחות פשוטים אבל יש הרבה מה לראות.

החוף ליד מבצר Argamum

מהדלתא חזרנו אל בוקרשט - שם בילינו את שלושת הימים האחרונים של הטיול. שוטטנו קצת בעיר העתיקה, בין הרבה מאוד מסעדות וברים וגם כמה כנסיות ומבנים עתיקים ויפים. גם באזור העיר ה״חדשה״ יש הרבה מה לראות אבל זמננו היה קצר יחסית. כן ביקרנו בבית הפרלמנט - אחד הבניינים הגדולים בעולם. הזמנו מראש מקום בסיור יום לפני. הסיור מומלץ ביותר - הבניין מעניין מאוד מבפנים ומבחוץ והסיור היה ברמה גבוהה.

בית הפרלמנט בבוקרשט

זהו - בסך הכל הספקנו די הרבה באופן יחסי לטיול עם ילד קטן. טעמנו מהרבה אזורים במדינה ובילינו את אוגוסט מחוץ לכלא מיזוג האוויר. אני חושב שאפשר בקלות לתפור ברומניה די הרבה טיולים לכל הגילאים וכל הדרישות - המדינה נוחה זולה ויפה מאוד. נסיעות טובות!

(כל התמונות בפוסט הן של מיכל ושלי. יש עוד טיפה באינסטגרם שלה ושלי)